Kupujte české zboží, to je zaručená cesta k rozbití Unie

Kampaně typu „kupujte domácí zboží“ jsou krajně nebezpečné. Provokují ekonomický nacionalismus. Soudržnost, tím pádem ale i bezpečnost Evropské unie dává česká vláda v sázku kvůli „odbytu bůčku“.

Připravuje se nová značka „Tradiční český obchod – certifikováno Asociací českého tradičního obchodu“, kterým se mají odlišovat od konkurence kvelby s českým zbožím, vedením a kapitálem. Přibude k mnoha dalším jako Český výrobek, Česká kvalita, Czech made nebo v současnosti zaváděné Česká potravina či již „etablovaným“ Klasa a  Regionální potravina. Poslední dvě jmenované stály daňové poplatníky od roku 2010 přes miliardu korun. K tomu všemu stát občas rozjede kampaň jako byla Ryba domácí, při níž podle NKÚ jeden telefonát na informační linku přišel na 9000 korun a celkem bylo vyhozeno 178 milionů korun. Všechny tyto značky jsou pouhými nálepkami bez obsahu a nic přínosného negarantují.

Pro spotřebitele by naopak mělo obrovský význam označení Shodný výrobek prodáván v Západní Evropě (Německu, Velké Británii, Francii…). Pouze prodej a úspěch na těchto trzích dává předpoklad, pravda nikoliv jistotu, určité kvality.  Výrobci by museli přestat považovat tuzemské zákazníky za podřadné, ochotné „sežrat“ úplně všechno (Východní spotřebitelé druhé kategorie, Lidové noviny 22.7.2015). A to se vztahuje i na globální značky jako například Coca-Cola, o kterých si bláhově myslíme, že pod notoricky známým obalem se na celém širém světě skrývá stejný produkt.

U vchodu do českých supermarketů musela být umístěna ještě nedávno informační tabule o původu  nabízených potraviny. Opatření mělo zcela evidentně za cíl poštvat zákazníky proti (cizáckým) obchodům prodávajícím příliš mnoho cizácké zboží. K jeho zrušení došlo nikoliv v důsledku neslučitelnosti s principy jednotného evropského trhu. Důvodem byly administrativní problémy s určováním odkud zboží  pochází.

Nedávno se česká veřejnost i vláda velice pohoršovali nad plánem ministryně vnitra Velké Británie, aby zde usazené firmy zveřejňovaly počty pracovníků z ciziny. Zkoumání a zveřejňování původu jablek a  lidí se od sebe neliší. V principu se jedná o úplně stejný prostředek dehonestace jako již zmíněné tabulky hanby v českých supermarketech.

Všechny kampaně typu „kupujte domácí zboží“ jsou krajně nebezpečné a je o to smutnější, že je vedou  politici za peníze daňových poplatníků. Provokují tím ekonomický nacionalismus, který je tak jako tak na vzestupu. Soudržnost, tím pádem ale i bezpečnost Evropské unie dává česká vláda v sázku kvůli „odbytu bůčku“. Jestliže jsme si nepřáteli v maličkostech, soudržnost nebude panovat ani ve věcech zásadního významu. (Ano, jsem pro členství Česka v Evropské unii, i když jsem v roce 2003 vedl kampaň proti vstupu a dnes mi není jasné, a zřejmě ani všem "separatistům", čeho by vystoupením mělo být dosaženo).

Co tak začít označovat všechny nečeské obchody, pěkně zvenku, na výkladech? Třeba šesticípou hvězdou......

(publikováno v MF Dnes 9.12.2016)

Autor: Vilém Barák | pátek 9.12.2016 12:16 | karma článku: 17,17 | přečteno: 989x
  • Další články autora

Vilém Barák

Já jsem zemědělec, kdo je víc?

13.3.2024 v 11:31 | Karma: 20,81

Vilém Barák

Zastavme Green Deal, dokud je čas

30.1.2024 v 12:51 | Karma: 34,64

Vilém Barák

Na důvěře stojí lidský svět

24.1.2024 v 10:18 | Karma: 9,57

Vilém Barák

Jak vypadá válka 2.0.?

18.12.2023 v 15:15 | Karma: 16,95
  • Počet článků 290
  • Celková karma 23,33
  • Průměrná čtenost 2234x
Každý má právo hledat své štěstí, pokud to není na újmu jiným lidem. Vycházím ze zásady, že stát je tu pro občana a nikoliv naopak. Každý z nás má právo hodnotit, zda pravomoci vykonávané státem by nešly vykonávat lépe nebo jinak, například zda je nevrátit občanům. Neustále je třeba hledat, jak věci dělat levněji, rychleji, přesněji, prostě efektivněji.

Seznam rubrik