Česko není schopné postavit vysokorychlostní tratě
V Česku se stalo módní mluvit o vysokorychlostních tratích (VRT). Zdá se, že stačí napsat pár studií, nakreslit čáry na mapách, přijmout usnesení parlamentu a začnou se pokládat železniční pražce. Tak jednoduché to ale nebude. Vzniku dopravního systému s parametry francouzského TGV nebo japonského Šinkansenu stojí v cestě tuzemská mentalita. Nejedná se o projev oikofobie, ale o fakt.
Plány na zprovoznění rychlovlaků v Česku lze přirovnat ke snaze postavit atomovou elektrárnu v Africe. Po nějaké době bychom místního šamana nalezli v reaktorové nádobě, jeho kozu uvázanou u příruby a nerezové potrubí sloužící jako plot. V české kotlině hrozí podobný scénář. Stavba bude probíhat ještě 20 let po slíbeném termínu dokončení, 1 kilometr tratě přijde ne na jednu, ale na pět miliardu korun, vlak pojede klikatě, jelikož místní šíbři využijí situaci ke zpeněžení svých pozemků, průměrnou rychlosti 100 kilometrů v hodině jako za první republiky (koridory jsou toho důkazem) a každý rok se další miliardy utopí v dotacích. Všechno rozkradené, plno lidí s vilami v Monaku a slibovaný výsledek nikde. V Rusku říkají, mysleli jsme to dobře a dopadlo to jako vždycky.
Prosperita se odvíjí od interakce mezi právním a sociálním prostředím daného státu a mentalitou (mravy) jeho občanů (samostatný článek zde). Mravy však nejde změnit ani koupit za státní dluh či unijní dotace. Současná česká mentalita nedovoluje postavit rychlovlaky v předem daný čas, za plánovanou cenu a se slibovanými parametry. Úplně stejně, jako kdyby to nebylo možné technicky.
Odpůrci rychlovlaků mohou být zcela klidní. Dnešní zákony komplikují výstavbu dálnic, železničních tratí, ale i hal či běžných domů, a to až za hranici snesitelnosti. Ať to jsou samozvaní ekologisté (postaví si dům u dálnice a potom ji chtějí zrušit), estéti ze spolku za „Lhotu krásnější“ nebo zastánci místního status quo („ne tady, ne my, ne teď“) žijící na druhém konci Česka, ti všichni mohou bezdůvodně zablokovat jakoukoliv stavbu. Opakuje se situace jako v případech tunelování investičních fondů, podvodů s LTO, solárního šílenství, pančování lihu, kdy někomu asi vyhovovalo ponechat v zákonech co nejdéle skulinky sloužící k (eko)vydírání. Naděje vkládané do nedávno schválené novely stavebního řádu, se v praxi nemusí naplnit. Jestliže vyřízení „papírů“ ke stavbě trvá průměrně pětkrát až desetkrát déle než její skutečná realizace daná technologickými postupy, zažíváme jeden z příznaků kolapsu současné civilizace. Kvůli byrokracii dnes chybí na trhu nové byty, možná ze stejných příčin nedokázali Egypťané stavět další pyramidy.
Mějme se na pozoru před horlivým prosazováním veřejných výdajů. Většinou se za nimi skrývá příprava krádeže velkého rozsahu. Jak zní odpověď na banální, pro pokrokáře zpátečnickou otázku: „Proč vůbec stavět rychlovlaky?“. Čím více zastávek, tím menší průměrná rychlost, čím méně zastávek, tím menší význam tratě pro okolní osídlení. Takže usnadnění dojíždění do zaměstnání asi není ten pravý důvod. Vynaloží se 150-300 miliard korun kvůli výletu jednou za rok z Brna do pražské ZOO? Pokud tedy nebude jízdenka dražší než cesta autem. Nebo se provoz automobilů státními zásahy zdraží nad hranici ceny rychlovlaku? Připravuje se snad s ještě větší centralizace a byrokratizace státu, která vyvolává potřebu cestovat do Prahy? Nebo Letiště Václava Havla potřebuje zajistit pasažéry, když létat se dá i z Vídně, Bratislavy nebo Katovic?
Podle všeho jde pouze o nakrmení stavebně-strojírenské lobby, o podobnou „hladovou zeď“ jakou bylo v roce 1997 pořízení zbytečných letounů L-159 za 50 miliard korun. Jedinými „argumenty“ pro VRT jsou fráze o Pokroku a Spojování lidí, volání „oni to mají také“, a to vše doprovázené zesměšňováním skeptiků (asi jako když se má pořádat olympiáda).
Rychlovlaky prý ušetří, čemuž nevěřím, párkrát za rok 1-2 hodiny času (kolika lidem)? Mnohonásobně více času však ztrácíme na úřadech při obstarávání podkladů, které má stát již k dispozici a tím, že v době elektronických sítí musíme stále vyřizovat naše záležitosti dle bydliště. Marníme čas v automobilech na rozkopaných silnicích, kde se kromě kolon a bouraček měsíce nic neděje (články Opravujeme silnice, držte hubu a krok a Drahá neschopnost úřadů opravovat silnice) nebo stojíme před haváriemi, kvůli kterým policie hodiny zbytečně blokuje dopravu (článek Policisté musí přestat blokovat dopravu). V součtu tyto ztrátové časy chimérické rychlovlaky nikdy nahradit nemohou.
Také předpoklad, že „plánovaných“ 496 miliard korun za VRT zaplatí Evropská unie je naivní. V souvislosti s odchodem Velké Británie z Unie, která byla 40 let čistým plátcem do rozpočtu, se její hospodářská síla sníží o čtvrtinu a evropské výdaje budou muset vypadat úplně jinak. Ostatně, v uvedené částce nejsou zahrnuty peníze na výstavbu minimálně jedné věznice a posílení orgánů činných v trestním řízení, které v souvislosti s VRT bude potřeba s ohledem na skokové zvýšení korupce a zpronevěr.
Země, kde politická reprezentace nechce, aby občané viděli do smluv veřejného sektoru, což poslanci potvrdili nedávným vykleštěním zákona o registru smluv (a Parlament je vyňat z jeho působnosti), nedovede si poradit s Pražskými taxikáři, tak ta se nesmí pouštět do stavby rychlovlaků.
Kdybychom se stali spolkovou zemí Rakouska nebo Německa nebo kdyby ten, kdo se zasazuje o VTR ručil veškerým majetkem a slíbil v případě neúspěchu provést harakiri, tak možná ano. Jinak za stamiliardy korun vzniknou za 30 až 60 let nanejvýš ubytovny bezdomovců v nepojízdných vysokorychlostních soupravách a turistické chodníky na železničních náspech. Ale neexistuje tak hloupý veřejný výdaj, aby nebyl vynaložen.
Vilém Barák
(vyšlo v Lidových novinách dne 2. května 2017)
Vilém Barák
Vzýváním míru se přivolává válka
Andrej Babiš a Alena Schillerová jasně říkají, že jsou proti posilování obranyschopnosti Česka a přípravám na vojenské ohrožení, nesouhlasí s dodržení spojeneckých závazků ve výdajích na obranu nebo s vojenskou pomocí spojencům.
Vilém Barák
Proč ANO nehlasovalo pro usnesení o bezpečnostních hrozbách
Poslanecká sněmovna 20. března 2024 schválila usnesení k bezpečnostním hrozbám pro Českou republiku. Hnutí ANO pro toto usnesení nehlasovalo.
Vilém Barák
Výzvy, aby Ukrajina jednala o míru jsou pobídkami ke kapitulaci
Během více než dvou let trvání války mezi Ruskem a Ukrajinou se objevují názory, že je nutné zastavit boje a uzavřít příměří, které by umožnilo zahájit jednání o míru. Na první pohled jde o dobrý plán, tak co tomu brání?
Vilém Barák
Nejsou „zemědělci“ jako zemědělci
Pěší demonstrace na Václavském náměstí sebou nese riziko, že se pár stovek účastníků vystaví posměchu. Když se stejný počet „demonstrantů“ posadí do traktorů, města včetně Prahy kolabují, účinek je o několik řádů vyšší.
Vilém Barák
Já jsem zemědělec, kdo je víc?
Zažíváme protesty zemědělců, někdy se proti systémoví demonstranti v Česku, Polsku, Bruselu, kteří místo pěšky jedou na traktorech, za zemědělce pouze maskují. Lehkost, s jakou ovládli Prahu ukazuje, jak by se dal provést puč.
Vilém Barák
Česko musí disponovat jadernými zbraněmi
Jsme připraveni hrát vabank způsobem „raději radioaktivní než ruský“? Nebo v zájmu osobní existence a „životů“ našich blízkých akceptujeme ruskou okupaci, přikrčíme se a budeme doufat, že za 40-50 let se zbavíme otroctví?
Vilém Barák
Vládo, postav se šíření ruského vlivu a strachu
Proč se šíření ruského vlivu a strachu česká vláda aktivně nepostaví? Je to nedůstojné a budí pohrdání tímto státem. Situace vyžaduje razantní sdělení, které pochopí i „žížaly“ v Kremlu, že na hlavu si kálet nenecháme.
Vilém Barák
Gupta ještě zažaluje český stát
Jaká dohoda s Tamehem, když mu Liberty dluží 2 miliardy korun? Kvůli dluhu vůči Liberty zkrachoval a sám se navrhl do insolvence. Pokud mu Liberty nezaplatí, tak se provozy nerozjedou. Má snad státní OKD na dluh dodávat uhlí?
Vilém Barák
Banky mohou beztrestně diskriminovat zákazníky
Sabotování obchodu a výroby zbrojního materiál v Česku jde vnímat různě. Může jít o snahu dostat české výrobce z trhu v zájmu konkurentů. Horší variantu představuje plnění úkolu Kremlu poškozovat českou zbrojní výrobu.
Vilém Barák
Zbytečné diskuse o pádu ruského letounu Il-76
Kauza vypovídá o míře odklonu Ruska od civilizovaných zemí, o naprosté ztrátě soudnosti. Vlastní teroristickou praktiku „živých štítů“, vlastní porušení mezinárodního práva předloží k projednání RB OSN. To umí jenom Rusáci.
Vilém Barák
Podmínky pro úspěšnou obranu Evropy
Obrana Evropy ale i celého Západu stojí a padá s tím, Rusko bude na Ukrajině zastaveno. Ne Ukrajinci nám, ale my Ukrajincům musíme být neskonale vděčni, že za nás eliminují Rusy.
Vilém Barák
Zastavme Green Deal, dokud je čas
Projekt zemí Západu na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2), v Evropě známý jako Green Deal, zasahuje čím dál negativněji do našich životů. Neexistuje proto důležitější úkol než jak jej při zachování demokracie a svobody zvrátit.
Vilém Barák
Na důvěře stojí lidský svět
Jestliže posloucháte rozmluvy lidí kolem sebe a čtete jejich názory, tak jdou shrnout slovem nedůvěra. S růstem nedůvěry přestáváme být lidmi a blížíme se osaměle žijícím zvířatům, které nemají před predátory šanci.
Vilém Barák
Vyšetřujme střelbu na Filozofické fakultě veřejně
Zasahujícím policistům patří poděkování a obdiv za odvahu, naplnili heslo "pomáhat a chránit". Uvnitř třídy byla na videu vidět minimálně jedna policistka, takže i ženy šly do "první linie".
Vilém Barák
Jak vypadá válka 2.0.?
Koncept hybridní války předpokládá, že hranice mezi mírem a válkou bude zastřená, aby nebylo zřejmé, že vůbec probíhá. Hlavním bojovým prostorem je mysl, znamená posun od přímého ničení nepřítele k jeho ovlivňování a zlomení.
Vilém Barák
Zaveďme proti politikům a státním úředníkům možnost žaloby na „lež“
V případě rozhodnutí soudu, že výrok pronesený žalovanou fyzickou osobou je nepravdivý, tak u státem placených osob by došlo k ukončení pracovního vztahu, politici by lehce získali glejt, že jsou soudem uznaní lháři.
Vilém Barák
Pomáháme Izraeli, je ale načase, aby pomohl na Ukrajině
Po útoku Ruska na Ukrajinu propásl Izrael šanci ke sblížení se Západem, vystupoval nadmíru arogantně, jako solitér, který nikoho nepotřebuje. Dokonce Ukrajině radil, aby se vzdala území. Dnes kvůli němu riskujeme ropné embargo.
Vilém Barák
Pošleme negativní virtuální realitu k šípku
Nedá mi to, abych nepřispěl názorem do hospodské debaty o stavu Česka. Když člověk čte zpravodajské weby, tak je zde jenom spálená země a Babiš se může těšit na vázání anonystických členských průkazů do kůže voličů vládní koalice.
Vilém Barák
Politici, změňte zákon a vyházejte osazenstvo ČNB na ulici
Ústavní úkolem České národní banky je péče o cenovou stabilitu. Dnešní 5,4 bilionu korun mezi lidmi má kupní sílu 4,1 bilionu korun v cenách před dvěma roky. Vlivem inflace zmizelo jakoby „samo“ 1,3 bilionu korun.
Vilém Barák
Green Deal, kromě lesů budou hořet i města
Zopakujeme si to, co zažila Výmarská republika s Adolfem Hitlerem. Střední třída zděšená ze zelených komunistů hlásajících „nerůst“ (návratu zpět na stromy) a vyhrožujících „poslední soudem", dá volební hlasy neofašistům.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 290
- Celková karma 23,33
- Průměrná čtenost 2234x