Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ministře Kupko, odstupte

To že jsou vládě lhostejné hospodářské škody vznikající zdržením v uzavírkách i marnění volného času občanů, je jedna část problému. Neschopnost stavět a opravovat dálnice však ohrožuje bezpečnost Česka  i našich spojenců.

Ministře Kupko, odvolejte z funkce vedení Ředitelství silnic a dálnic a potom sám odstupte. Vy spolu s Vámi řízeným úřadem jste zavinil dopravní paralýzu silničních komunikací okolo Brna. Ze všech směrů.

Detailně snad jen o jednom úseku. Bylo zahájeno rozšiřování D1 mezi sjezdem na D52 (dálnice na Vídeň, která stále není na české straně, na rakouské je od 2019) a D2 na Slovensko. Jde jeden z nejzatíženějších míst, kde projede 80 000 aut za den. Připravovalo se roky a normálním lidem bylo jasné, že je třeba připravit náhradní objízdné trasy (např. silnice II/152 131). Také to vyžaduje kreativitu a třetí pruh stavěl, jak jen to bude možné, z vnějšku D1. Nic nikdo nepřipravil a stavba probíhá klasicky, způsobem: „My vám to tady zneprůjezdníme a vy držte huby“.

Takže se na zmíněném úseku D1 zúžily pruhy a uzavřely nájezdy nájezdy/sjezdy (což vyvolává nutnost navíc obkroužit některé další „lístky čtyřlístku“ křížení) a tím se ještě více zpomaluje a blokuje provoz na D1 (v obou směrech), D2 (od Břeclavi) i D52. Samozřejmě o víkendu skoro žádná stavební činnost (v Česku úplně normální stav, žádné práce 24/7). Do toho jsou od jara 2023 kolony na D1 na příjezdu do Brna od Vyškova, protože je uzavřena stará silnice souběžná s dálnicí. Takže každý den na dopravním infu v rádiu slyšíte "…..kolona u Rohlenky x minut". Teď byla další omezení na D1 u Kývalky (na www.dopravníinfo.cz se schválně nepíše, co se kde dělá, protože v tomto případě to bylo jen pro potěšení nějakého dopravního sadisty), na D52 výjezdu z Brna ....

Chtěl jsem jet na výstavu do Vyškova, nemám ale chuť stát někde hodiny v kolonách. Jel jsem v neděli do Brna na návštěvu do nemocnice, 30 kilometrů po D2 trvalo 75 min, a to bez běžného provozu kamionů. Taková je situace, bojíte se vyjet autem.

Kdyby se stavělo z vnějšku D1, a to jak dosypáváním zemního valu, tak i rozšiřováním mostních konstrukcí, nic se nemuselo zužovat, interval omezení provozu šel zkrátit na minimum. Až na úplném konci výstavby. Ještě něco jsem si všiml. Místo aby stavební práce šly mimo D1, do tohoto zúžení zatíženém 80 000 auty ústí ze stavby nájezd nákladních aut vozících hlínu (alespoň ze znečištění dálnice se mi to tak jeví). Nechce se mi to ani věřit, osobně jsem je tam neviděl, ale v Česku je možné všechno.

Tohle ostře kontrastuje s opravou Barandovského mostu v Praze. Z něj se udělala div ne celonárodní záležitost, reportáže střídají reportáže. Co se děje v Brně, je ale úředníkům v Praze u zadku. (Opět mě nezajímá, odkud kdo je. V okamžiku, kdy se někdo dostane do Prahy, stává se Pražákem povýšeným nad všechny v celém Česku). Chovají se jako ruská věrchuška, čas a nervy občanů pro ně nic neznamenají „však počekaju“. Kamarádi tvrdí, že na cestě dlouhé 3000 kilometrů do Gruzie, nepotkali větší kolonu. Kolony zažili jen na české dálniční síti udržované státem a obcemi v neprůjezdném stavu.

Nedivil bych se, kdyby lidé čekající v koloně na slunci zcela iracionálně usoudili, že svůj hlas hodí nějaké extremistické straně. Jen kdyby slíbila, že se bude snažit vyvolat trestní stíhání za toto odpovědných lidí, od ministra dopravy, přes vedení Ředitelství silnic a dálnic až někam hodně dolů. Určitě pociťují takovou beznaději, že si mohou říci, ať jde členství v Evropské unii i v NATO do háje, jen když je uvidím v klepetech na rukou.

Ne, opravdu mě nezajímají výmluvy, proč není dálniční propojení na Vídeň, jak soudy shazovaly krajské plány územního rozvoje a že ŘSD neovlivní, co všechno současně stát, kraje, města, obce na komunikacích opravují tak, že způsobují kolaps dopravních cest. Co je nám po tom? Silnice a dálnice jsou jednotná síť a s toto "první dopravní přikázání" musí řídit jejich opravy a rekonstrukce. Opravy všech vlastníků komunikací měl již dávno regulovat zákon.

Stejně tak již dávno měly změny zákonů znemožnit ekofašistům blokovat dopravní stavby. Podle mě tuto možnost někdo v zákonech udržuje schválně, aby ekofašistické spolky mohly brát výpalné a dělit se s těmi, co brání novelizaci. Proč to jde v Rakousku a Německu a nejde v Česku?  

Ministerstvo obrany v reakci na konflikt na Ukrajině mění obrannou strategii. Chce modernizovat armádu a zajistit investice do dopravní infrastruktury, aby dokázala pojmout kolony spojeneckých vojáků a techniky mířící k hranicím Ruska. 

„Prvním prioritním úkolem je budovat dobře vyzbrojené, vybavené, vycvičené a v boji udržitelné ozbrojené síly nasaditelné do operací kolektivní obrany. Druhým prioritním úkolem je všestranná operační příprava území České republiky a zabezpečení přijetí, přesunů a podpory potenciálně velkého množství spojeneckých sil“.

Dálniční síť, obecně dopravní síť zahrnující dálnice, silnice, železnice, patří k vojenské výzbroji státu stejně jako tanky, vrtulníky nebo obrněná vozidla. To že jsou vládě lhostejné hospodářské škody vznikající zdržením v uzavírkách i marnění volného času občanů, je jedna část problému. Neschopnost opravovat dálnice však ohrožuje bezpečnost Česka, a vzhledem k tomu, že jsme tranzitní země, i našich spojenců.

Pokračuji z článku na Novinkách. Bývalý náčelník generálního štábu generál Šedivý očekává, že kvůli tomuto úkolu se bude muset masivně investovat hlavně do silniční sítě, železnice a letišť. „Kvůli možným přesunům vojsk na východ se bude muset zvýšit nosnost mostů, zajistit průchodnost tunelů, aby nebyly úzké pro vojenskou techniku, a modernizovat letiště. A taky vytvořit prostory pro soustředění a odpočinek".

„Boha jeho“, jak by řekl major Těrazky, "leda, bychom byli pod hentým protektorátem Rakouska nebo Švýcarska".

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Vilém Barák | úterý 5.9.2023 13:14 | karma článku: 41,33 | přečteno: 5971x
  • Další články autora

Vilém Barák

Jaká je šance Západu na vítězství nad ruskou totalitou?

Žádná předurčenost vítězství pravdy a lásky nad lží a nenávistí neexistuje. K tom jsou zapotřebí zbraně a odhodlaní lidé. Pouze si namlouváme, že naše společnost má vůči totalitářským barbarům výhodu v efektivnosti a odolnosti.

16.5.2024 v 15:54 | Karma: 11,88 | Přečteno: 226x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

8. května 1945 nedošlo k osvobození

Na 8. květen připadá Den vítězství, výročí porážky nacismu a ukončení 2. světové války v Evropě. Jak si ale připomínat tyto události? Nastala 8. května 1945 svoboda, aby šlo hovořit o osvobození?

7.5.2024 v 10:15 | Karma: 19,65 | Přečteno: 571x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Pro republikány Trump musí být prezidentem, i kdyby USA i svět měli zhynout

Názory Donalda Trumpa konvenující s míněním běžných Američanů, blokování pomoci Ukrajině kvůli intrikám jeho věrných, nutnost potupného škemrání Evropy za schválení pomoci, to vše vede k závěru, že na USA se již nedá spolehnout.

29.4.2024 v 10:46 | Karma: 13,01 | Přečteno: 293x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Vzýváním míru se přivolává válka

Andrej Babiš a Alena Schillerová jasně říkají, že jsou proti posilování obranyschopnosti Česka a přípravám na vojenské ohrožení, nesouhlasí s dodržení spojeneckých závazků ve výdajích na obranu nebo s vojenskou pomocí spojencům.

17.4.2024 v 16:56 | Karma: 38,90 | Přečteno: 2758x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Proč ANO nehlasovalo pro usnesení o bezpečnostních hrozbách

Poslanecká sněmovna 20. března 2024 schválila usnesení k bezpečnostním hrozbám pro Českou republiku. Hnutí ANO pro toto usnesení nehlasovalo.

10.4.2024 v 13:28 | Karma: 20,13 | Přečteno: 671x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Bakterie z vody letos zabíjí častěji, zemřelo už 23 lidí. Řada nákaz uniká

17. května 2024

Premium Kromě jiných infekcí se v Česku letos více šíří i smrtelnější legionářská nemoc, která se...

Slovensko k tragédii směřovalo dlouho, tímhle prohráli všichni, míní expert

17. května 2024

Premium Bývalý slovenský novinář a bezpečnostní expert Milan Žitný je přesvědčen, že k tragické události,...

V Kladně hořel sklad olejů a autodílů, škoda je čtyřicet milionů korun

16. května 2024  12:31,  aktualizováno  22:59

V kladenské ulici Železničářů ve čtvrtek hořela průmyslová hala se skladem olejů a autodílů. U...

Soud v Haagu začal řešit Gazu. Genocida dosáhla strašlivé úrovně, zaznělo

16. května 2024  22:40

Genocida, kterou Izrael páchá v Pásmu Gazy, dosáhla strašlivé úrovně, prohlásil zástupce...

  • Počet článků 293
  • Celková karma 21,70
  • Průměrná čtenost 2211x
Každý má právo hledat své štěstí, pokud to není na újmu jiným lidem. Vycházím ze zásady, že stát je tu pro občana a nikoliv naopak. Každý z nás má právo hodnotit, zda pravomoci vykonávané státem by nešly vykonávat lépe nebo jinak, například zda je nevrátit občanům. Neustále je třeba hledat, jak věci dělat levněji, rychleji, přesněji, prostě efektivněji.

Seznam rubrik