Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Budu si muset zopakovat dějiny. Tak začínám.

Sovětský svaz vtrhl na podzim 1939 do Polska, pak hned do Finska, tam válka skončila v březnu 1940 a zapomněl jsem, že hned za 3 měsíce Sovětský svaz vtrhl do Pobaltí, tedy celkem obsadil během 2 roků 5 států. A kolik států měl v tu dobu již obsazeno, hlavně na jihu? Ukrajinu, atd. to nespočítám, 7 států?

Kolik v té době států měli obsazeni Němci (Rakousko, nás, Polsko, Nizozemsko, Belgii, Francii), 6 států? Němci obsazovali státy na "západě" a Sověti paralelně na "východě".

A pak za rok vrhli Němci do "spřáteleného" Sovětského svazu, který je považoval za "spřátelený" stát a podporoval Německo zásobováním (potravinami), Sovětský svaz také potřeboval peníze na další pokračování své války. A někteří Ukrajinci a Pribatici (z Pobaltí) vítali Němce jako osvoboditele od okupantů.

2 0
možnosti

Základní a střední školu jsem absolvoval ještě za minulého režimu. Zažil jsem tedy pionýra, občanskou nauku, soutěž o zemi, kde zítra znamená včera atd. Rodiče nebyli žádní disidenti, ale nebyli v žádné straně a doma jsme poslouchali Hlas Ameriky - dalo by se tedy obrazně říci, že jsem byl "obdivovatelem" Západu. V domácí politice mě "vyléčily" 90-tá léta (rozkradené stamiliardy v některých privatizačních aférách, v bankovních podvodech, podvodech s lehkými topnými oleji apod.). V zahraniční politice pak pro mě bylo první zklamání bombardování zbytku Jugoslávie. Je mi tedy jasné, že většinou nic není černobílé a při formování názoru je dobré znát pohled z více stran. Proč toto všechno píšu - tak jak mi vadila komunistická propaganda před Listopadem 89, tak mi vadí i propaganda opačná - a v řadě případů ji dnes registruji. Za nejdůležitější tedy považuju naučit se kritickému myšlení a tomu, že obvykle exituje příčina a následek, akce a reakce.

1 1
možnosti
Foto

Minulost ovládnou nelze. Lze jí různě prezentovat a vykládat. Není to ovšem nic nového. Nakonec i ČSR vzniklo i s odkazem na minulost, vč. starých pověstí, a nejen českých. A kolik tehdejších občanů tzv. první republiky jí vzalo za vlastní až natolik, že se nesmířili S ,,MNICHOVEM ani s naší okupací v r.39. Nakonec na tom základě lze najít i vznik původně českých legií za I.WW. Zločinnost kom. resp. bolševického systému také nemá zamlčovat, co, resp. i kdo napomohl jeho vzniku. Bez podpory by se ani Lenin nemohl ,,úspěšně" etablovat. To vše ovšem těžko vysvětlovat dětem v páté třídě ZŠ. Ovšem, jak vidno, ani dnes mnohým z dospělých:-/ Jinak nejen kom se snažili překrucovat historii. I dnes lze tyto snahy, a zřetelně, vidět i slyšetRv Mnohým se ani kdys, ale ani dnes nehodí předkládat kontinuitu událostí a dějů, a nejen XX. století. Stále holt platí ono cui bono, cui prodest. Tedy v čím zájmu a s jakým cílem! Inu, politruci ani ,, osvícení ideologové" dodnes nevymřeli:-(

2 0
možnosti
Foto

R^ velmi dobře vystiženo R^

0 0
možnosti
Foto

Myslím si, že celému vzdělávacímu procesu by pomohla možnost zakládání soukromých škol nezávislých na MŠ a s tím i změna režimu povinné školní docházky na povinné vzdělávání. Alespoň prozatím. Časem by i tahle povinnost mohla být zrušena.

0 2
možnosti

No, nevypovídá název předmětu ,,vlastiveda,, o tom , že se zde ma jednat o české dějiny, české reálie? Takže těžko se tam budou popisovat dějiny světové.

Pokud by se zde přeskakovala domácí komunisticka totalita, bylo by to zajisté na pováženou. Leč nedomnívám se, že jde o tento případ.

Možná tam jsou jiné skandály, treba-ciste nahodny priklad-tam čeští protinacisticti povstalci nejsou nazyvani bandity, jak by se možná dle někoho slušelo, kdo ví.

S adoraci husitstvi je to docela zajimavy humor, neb kdokoliv se o tematiku zajima, musí vědět, že se v poslední době přešlo z extrému do extremu, tj. je módní popisovat husity jako zplozence pekla. R-U se popisuje již daleko vyvazeneji než bylo.zvykem, zločiny při odsunu jsou již 30 let často diskutovany, byly komentovany i v oficiální cesko-nemecke deklaraci.

2 0
možnosti

K té první větě. Nemyslím si, že jsme pupek světa a české dějiny lze učit mimo rámec dějin světa.

Česko-německá deklarace je pěkná, ale reálná politika je o gestech. Takže zkuste si představit českého prezidenta třeba na Švédských šancích, jak se pokloní zde zabitým karpatským Němcům.

2 0
možnosti

Jenom k téhle části Vašeho blogu:

"Když se podívám do vlastivědy pro 5 třídy základních škol (autor František Čapka), není zde ani zmínka, co byl zač Sovětský svaz. Z toho by děti totiž mohli dovodit,co je zač současné Rusko. Nenajdeme zde nic o bolševickém převratu v Rusku, rozpoutání rudého teroru Leninem a občanské válce. Ta si vyžádala 10 milionům padlých, zavražděným, umořených hladem a milion lidí z Ruska uteklo (emigrovalo). Dále je opomenuto bolševiky záměrné vyvolání hladomoru na Ukrajině v letech 1932-1933 s 5 miliony mrtvými a Velký teror za vlády Stalina, který je dodnes v Rusku oslavován jako velký „vožď“...

A jak někomu vysvětlovat nebezpečnost čínské hrozby? Děti se nedozví o Velkém skoku, Kulturní revoluci a 40 až 70 miliony mrtvých v letech 1949-1974 za vlády „velkého kormidelníka“ Mao Ce-tunga, jenž je stále inspirací pro jedinou v Číně povolenou (komunistickou) stranu. Jeho portrét visí na náměstí Nebeského klidu, kde místní režim v roce 1989 potlačil studentské protesty (udávaný počet obětí od 200 - čínská strana, do 10 000 Velká Britnie)."

Pane Baráku, nezlobte se na mě, ale vyčítat někomu, že tohle všechno se děti neučí již v páté třídě, je stejný nesmysl, jako kdybyste autorovi učebnice matematiky pro pátou třídu vyčítal, že se tam žáci nic nedozví o logaritmech, exponenciálních rovnicích či komplexních číslech. ;-)

4 2
možnosti

Tentokrát musím s panem učitelem souhlasit. V nedávné diskuzi o učivu o 2. světové válce v učebnici vlastivědy pro pátý ročník jsem zmínila, že vlastivěda není dějepis a zmínka v této učebnici je první nástřel.

Nedalo mi to, a učebnice dějepisu pro ZŠ jsem si prolustrovala. Druhá světová válka se probírá až v devátém ročníku a učebnice dějepisu toto téma pojala naprosto vyčerpávajícím způsobem, srozumitelným věkové skupině, které je učebnice určena. (Doporučuji do ní nahlédnout.)

"Majitelé" učebnic, jak té vlastivědné pro páťáky, tak i dějepisu pro devátý ročník, mě ve vzácné shodě ubezpečili, že učitelé jim ve výkladu říkají i informace, které ani v učebnici nejsou.

4 0
možnosti

Nejsem ani učitel ani žák, ale občas mohu nakouknout do učebnic dětí na základní a střední škole a jestliže má být sovětská interpretace moderní historie a sovětská propaganda jedním z pilířů ruské hybridní války, tak v Kremlu sedí neschopní diletanti, neboť české učebnice zcela otevřeně informují o kriminální povaze sovětského systému v jasném kontrastu s benigní podstatou západních demokracií.;-D;-D

3 0
možnosti
Foto

Kruci to sedí. To samé říkám já. R^R^R^

5 2
možnosti
  • Počet článků 290
  • Celková karma 23,33
  • Průměrná čtenost 2234x
Každý má právo hledat své štěstí, pokud to není na újmu jiným lidem. Vycházím ze zásady, že stát je tu pro občana a nikoliv naopak. Každý z nás má právo hodnotit, zda pravomoci vykonávané státem by nešly vykonávat lépe nebo jinak, například zda je nevrátit občanům. Neustále je třeba hledat, jak věci dělat levněji, rychleji, přesněji, prostě efektivněji.

Seznam rubrik