Dálniční síť patří k vojenské výzbroji

10. 06. 2019 13:15:32
Neschopnost opravovat dálnice snižuje kvalitu života občanů a ohrožuje bezpečnost Česka i našich spojenců. V souvislosti s průjezdem amerického konvoje je dobře, že české dálnice se se staly ostudou probíranou v centrále NATO.

Kvalitní silnice umožňující obchod a rychlé přesuny vojsk, dodávaly Římské říši obrovskou sílu. Nejznámější, Via Appia byla postavena již roku 312 př.n.l. a některé její fragmenty se zachovaly dodnes. V moderní době převzaly strategickou úlohu železnice a následně, díky flexibilitě automobilové dopravy, silnice a dálnice. Nedávno hladinu veřejného mínění rozčeřily kolony spojované s průjezdem konvojů americké armády. Vojenské cvičení je nutností. Na rozdíl od reklamního maratónu blokujícímu Prahu jen tak „z nudy“. Proč automobilka, jejíž název maratón nesl, nezastavila výrobu, aby se mohlo běhat v halách u Mladé Boleslavi?

Dálniční síť patří k vojenské výzbroji státu stejně jako tanky, vrtulníky nebo obrněná vozidla. To že jsou vládě lhostejné hospodářské škody vznikající zdržením v uzavírkách i marnění volného času lidí, je jedna část problému. Nedávná výměna ministra dopravy poskytla příležitost vyhlásit také změnu paradigmatu ve vztahu k opravám komunikací a jejich dopadům na občany. Stalo se co? Nic. Vše zůstává při starém v duchu hesla, my to tady necháme rozkopat, vy mlčte a plaťte.

Neschopnost opravovat dálnice ohrožuje bezpečnost Česka, a vzhledem k tomu, že jsme tranzitní země, i našich spojenců. Zde článek z Technetu Američané kupují těžké vojenské tahače pro přesun tanků po Evropě.

K nám, po výborných německých a rakouských autostrádách, se pomoc NATO jakž tak dostane, ale dál na východ platí slova klasika „Ni krok“. Polsku, Pobaltí, Rumunsku vzkazujeme „sorry jako“. Popis problémů vojenské logistiky Přesun mechanizovaného praporu AČR k hranicím Ruska by nebyl jednoduchý. Hrozí opakování situace z roku 1920, kdy čeští železničáři blokovali dodávky zbraní pro Polsko, které právě bojovalo s bolševiky. Je dobře, že „kvalita“ českých dálnic se se stala ostudou probíranou v centrále NATO a nejen předmětem nadávání v rodinách a po hospodách. Jde o zvláštní psychologický jev, kdy po vyjetí z kolony lidé na všechno zapomenou. Proto se z údržby silniční a dálniční sítě dosud nestala politická otázka, která by ve volbách měla váhu. Svým dílem přispívají i média. Natočí 2 až 3 rozhovory (mikrofon strčený přes okénko do auta) s otázkou...co tomu říkáte. Dozvíme se, že ......je to hrozné .....a nic, jede se dál. Nikdo se neptá, proč oprava trvala tak dlouho, zda to nešlo udělat rychleji, kdy se v úseku pracuje a kolik lidí, proč je souběh více oprav, který vedl ke kolapsu dopravy...... A co dělá automotoklub, který by se měl brát o práva motoristů? V Česku nic, v Německu má přece jenom nějakou váhu.

Dálnice D 1 byla ve své době realizována jako strategická stavba. Nachází se na ní dvě záložní vojenská letiště, a to u Vyškova a Velkého Meziříčí. Kdo má trochu ponětí o logistice, ví, že poruchy a nehody „řídí“ statistika. Proto pro udržení průjezdnosti musí být nedílnou součástí dálnice odpočívadla pro odstavení porouchaných či havarovaných vojenských vozidel. V civilním provozu slouží odpočivadla k témuž účelu, dále k zaparkování kamionů třeba při nečekaném Ťokově „kalamitním“ sněhu v prosinci, a aby se jejich řidiči měli kde se umýt a vyspat. Existují nebo se snad staví dávno slibované odstavné plochy? Ne, ostudně chybí. Jako kdybychom si pořídili děla bez zaměřovačů.

Kamiony běžně trčí u čerpacích stanic do jízdního pruhu a při nehodě či kalamitě prostě zastaví přímo na dálnici a tam stráví povinnou přestávku. Máme plné huby civilizovanosti a pro tyto novodobé nomády, chudáky drcené tachografy a pracující vesměs pouze za diety, neděláme zhola nic. Potřebu vykonávají za kolem návěsu nebo někde v keři a umývají se vodou z PET láhví. Vedle odpočivadel má být samozřejmostí i vybudování alternativ v místech dálničních křížení (u Brna jde o D1 a D2), které v případě jakéhokoliv problému, a to v míru i ve válce (nehody, opravy mostů), nabídnou objízdnou trasu. Bylo by to neskonale užitečnější než stavět „přechody pro medvědy“.

Na internetu se objevilo plno rad, že američtí vojáci měli použít železnici nebo jet v noci. A co tak opravovat dálnice v noci a 7 dní v týdnu? Jinými slovy, přesvědčme nepřítele, ať kvůli naší neschopnosti neútočí. A když už, tak ne moc prudce. Přesuny po dálnici jsou přece možné jenom v noci a také nám musíme dostat časový náskok, než se vojenské jednotky „navagónují“.

Ve válce patří mezi prioritní cíle právě dálniční síť. Jak dlouho by se v Česku řešil kráter po bombě nebo odstřelený most, když několik spadaných stromů zablokovalo D 1 na 14 hodin? Českoslovenští legionáři byli v Rusku odkázání pouze na koleje a vlaky. Kdyby k opravám a řízení tratí přistupovali se stejnou vehemencí a nápaditostí jako dnešní stát, nikdo z nich by se z Ruska nevrátil.

Doufám, že použití českých dálnic pro přesun americké armády bylo rafinovaným políčkem české politické reprezentaci. Věc není řešitelná „vyhnáním konvoje z dálnice“, ale vyhnáním těch, co odpovídají za opravy dálnic a související legislativu.

(vyšlo v MF Dnes 8. června 2019)

Další texty k dopravní problematice:

Výzva: Jsme naštvaní čekáním v kolonách
https://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=710695

Kolony? Kvůli neschopnosti, ziskům Kellnera a Číňanům

https://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=692715

Dálnice Brno-Vídeň, výsměch

https://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=672667

Drahá neschopnost úřadů opravovat silnice

https://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=583775

Policie musí přestat s blokováním dopravy při nehodách

https://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=486412

Opravujeme silnice, držte hubu a krok

https://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=466112

Autor: Vilém Barák | pondělí 10.6.2019 13:15 | karma článku: 18.58 | přečteno: 538x

Další články blogera

Vilém Barák

S Německem bez skutečného přátelství

Tak nějak žijeme vedle sebe, počítáme zisky, výhody, investovaný kapitál, podíl vývozu, ale bez skutečného přátelství. Jako kdyby nám Německo stále něco dlužilo a jenom čekáme na vhodnou příležitost se domnělých nároků domoci.

14.11.2019 v 14:14 | Karma článku: 15.19 | Přečteno: 601 | Diskuse

Vilém Barák

Kostkový cukr není českým vynálezem, ale....

Vynálezce kostkového cukru acob Christoph Rad opravdu nebyl pro nás někým cizím, patří do naší historie, ale v úplně jiném smyslu, než si představuje český „echt“ nacionalista. Ono jde o to, co znamená „naší“.

30.10.2019 v 18:40 | Karma článku: 17.77 | Přečteno: 553 | Diskuse

Vilém Barák

Podivnosti kolem Grand Prix Brna motocyklů

Promotérovi Dorna se z veřejné podpory platí licence na pořádání závodů. Letos 111 milionů korun, příští rok to bude 120 milionů a přespříští 233 milionů. K tomu obdrží tisíce lístků a ještě vydělává na reklamě i přenosech.

21.10.2019 v 16:56 | Karma článku: 28.77 | Přečteno: 743 | Diskuse

Vilém Barák

Nesmysly v diskusi o státních alimentech

Českem cloumá spor o zálohové výživné na děti. Nesouhlasím, ale když už, protože „pokrok“ nejde zastavit, spolu se zavedením zálohového výživného by mělo dojít ke zrušení trestnost neplacení výživného.

10.10.2019 v 12:08 | Karma článku: 12.76 | Přečteno: 660 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Josef Železný

Mé vzpomínky na listopad 1989…

Nepatřím k těm, kteří tyto listopadové události předpovídali. Tenkrát mně bylo třicet jedna let a se ženou jsme se chystali odejít z republiky.

15.11.2019 v 8:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 43 | Diskuse

Ondřej Šebesta

Už zase listopad

Obyčejní lidé oprávněně těžce nesli jak „všeci kradnú“ a tak si zvolili toho největšího zloděje, který slíbil, že je ochrání. Pustili tygra do řeznictví a on jim skoro všechno sežral.

15.11.2019 v 7:00 | Karma článku: 10.19 | Přečteno: 156 | Diskuse

Pavel Strunz

Zrušte nefér zisky Agrárně-Naftových Oligarchů

Andrej Babiš nepodá demisi jako reakci na nějaké demonstrace či výzvy. Andreje Babiše lze k něčemu přimět jedině v případě, kdy akci pocítí finančně.

14.11.2019 v 23:44 | Karma článku: 9.73 | Přečteno: 179 | Diskuse

Jan Dvořák

Vážné podezření, že sobotní demonstrace na Letné má být preventivně " rozptýlena"

Zpravodajská sekce Miliónu chvilek pro demokracii infiltrováním do speciálních složek odhalila přípravu přísně utajovaného mocenského zákroku, který se s 50% pravděpodobností uskuteční proti demonstrantům v sobotu na Letné.

14.11.2019 v 18:33 | Karma článku: 21.81 | Přečteno: 752 | Diskuse

Vilém Barák

S Německem bez skutečného přátelství

Tak nějak žijeme vedle sebe, počítáme zisky, výhody, investovaný kapitál, podíl vývozu, ale bez skutečného přátelství. Jako kdyby nám Německo stále něco dlužilo a jenom čekáme na vhodnou příležitost se domnělých nároků domoci.

14.11.2019 v 14:14 | Karma článku: 15.19 | Přečteno: 601 | Diskuse
Počet článků 143 Celková karma 22.30 Průměrná čtenost 2066

Každý má právo hledat své štěstí, pokud to není na újmu jiným lidem. Vycházím ze zásady, že stát je tu pro občana a nikoliv naopak. Každý z nás má právo hodnotit, zda pravomoci vykonávané státem by nešly vykonávat lépe nebo jinak, například zda je nevrátit občanům. Neustále je třeba hledat, jak věci dělat levněji, rychleji, přesněji, prostě efektivněji.

Najdete na iDNES.cz