Dopravní stavby snad „řídí“ dopravní sadisté
K nepoužitelnosti silniční sítě, vedle šířícího se nešvaru rezidenčního parkování, přispívá roztříštěné vlastnictví silniční sítě mezi stát, obce, kraje, které znemožňuje koordinaci oprav. Jedná se o systémový problém, který nejde vyřešit nějakou dobrou vůlí jednotlivých institucí (odkdy mají úřady dobrou vůli, že) ani ustavením nějaké "tetky" do funkce tzv. koordinátorky, jak to udělali v Brně. Takový "bílý kůň" nemůže nic změnit. Jde pouze o předhození rituální oběti médiím a rozezleným řidičům.
Každý subjekt totiž plánuje opravy v jiných cyklech, dostává peníze jinak a z jiných kapes či v jiném čase a soutěží o různé dotace. Jediným řešením by bylo faktické vyvlastnění komunikací nebo omezení vlastnických práv, kdy správa silniční sítě by se odehrávala opravdu v intencích Sítě, která musí skutečně fungovat. Tzn. jednotliví majitelé by do sítě nemohli zasahovat jak je napadne (a jak dostanou dotace), ale v návaznosti na ostatní, a to vše s cílem co nejlepšího fungování dopravy.
Uvědomuji si, že stát, resp. byrokraté však nejsou žádnou zárukou rychlých oprav silnic a dálnic. Ouřady nic nepálí, a čas občanů již vůbec ne. Nechají si od stavebních firem vnutit lhůtu 40 měsíců a reálně se na místě dělá 6 měsíců, a to jenom ve dne. Firmy zaráz rozvrtají 4 až 5 staveb, vždycky chvíli na některé z nich předstírají práci a výsledek je jaký je. Příkladem může být Brno. Přes tři roky je rozbitá část malého městského okruhu před OC Vaňkovka a páteřní křižovatky Dornych-Zvonařka a Plotní-Zvonařka. Stavba se provádí od klidné části ulice, místo aby došlo k co nejrychlejšímu dokončení nejvíc dopravně zatížených úseku. Jako v Rusku…však počkají.
Kdyby se dělalo o víkendech a v noci (vím, vím, při dodržení hlukových limitů atd. jak zní výmluvy ouřadů), tak to budou 4 měsíce. Chyba je, že veřejnost nemá přístup (jednoduchý, přes internet) k harmonogramům staveb, aby se odborníci mohli vyjádřit, co tam je za hlouposti a nesmyslné lhůty a "omlátit to" byrokratům o hlavu. Potom oprava mostku 5 metrů dlouhého na silnici 2. třídy (výměna zábradlí a asfaltového povrchu) trvá 4 měsíce.
Pro perspektivu, jak to v Česku funguje ve srovnání se světem. Morandiho most v Janově, postavený v roce 1967 spadl 18. srpna 2018. Jde o součást dálniční estakády s mostovkou ve výšce 45 metrů na terénem. Dne 5. srpna 2020 byl zprovozněn most nový, dlouhý skoro jeden kilometr. Předtím v rámci zátěžových testů na most najely desítky těžkých nákladních aut.
Trojská lávka postavená v roce 1984 se zřítila 2. prosince 2017. Opětovně stavěná pěší lávka má mostní konstrukcí dlouhou 253 metrů a širokou 4,5 metrů. Dne 22. září 2020 na ni najely 4 multikáry naložené štěrkem. Lávka není otevřena dodnes.
Divím se, že podobné články nejsou cenzurovány a lidé ještě mohou vyjíždět za hranice, kde vidí, že stát může fungovat a jde řídit.
V roce 2014 se sesunul svah na silnici mezi Dolními Věstonicemi a Pavlovem u Mušovských jezer. Hlavně že u toho exhiboval dnes naštěstí již exhejtman Michal "Michailko" Hašek. Zprůjezdnění trvalo do listopadu 2019, ovšem bylo to pouze po provizoriu neboť zbourali most. Podle posledních zpráv, problémy se svahem pokračují. Tak se v Česku staví.
Kromě povinného publikování harmonogramu stavebních prací vidím další cestu ke zrychlení oprav. Jde o zavedení možnosti podat žaloby (nejlépe hromadné) ze strany motoristů k získání náhrady za zmařený čas, a to i za zpoždění v důsledku uzavírky. Stát (obce, kraje) by musel dokazovat, že opravy nešly udělat rychleji. Jenže to by znamenalo, že stát, obce, kraje (a Poslanecká sněmovna je plná komunálních politiků) si sám na sebe uplete tento bič.
Dalším důvodem, proč jsou města čím dál více neprůjezdná jsou dopravní řešení „pro budoucnost“. Ano, zní to hezky, ale je to pro budoucnost bez osobní automobilové dopravy.
Příkladem je přestavba ulic Dornych a Plotní v Brně. Dříve po obou ulicích jezdily auta, resp. sloužily k příjezdu od D2 do středu města. V rámci přestavby tratě pro šaliny (cca za 1,5 mld. korun, úplně zbytečně, protože šaliny na tomto úseku z dopravního hlediska nechybí) se pro auta uzavřela ul. Plotní. Na ul. Dornych (vedoucí oklikou a s nepřehlednou zatáčkou) byly nově každých 100 metrů vytvořeny křižovatky se semafory. Takže místo dvou ulic jedna, ale delší, se zatáčkou a plná křižovatek. Výsledek? Každodenní kolaps dopravy, a to ještě naplno nefungují všechny křižovatky. Mám pocit, že navrhování a provádění dopravních staveb má na svědomí jedna ze čtyř následujících skupin:
- byrokraté, kterým je úplně jedno jak dlouho stavba trvá a jaký je výsledek,
- chudí duchem,
- ekoteroristé, co chtějí co nejvíce lidi odradit od používání aut,
- dopravní sadisté, libující si v týrání řidičů a jejich pasažérů.
Jinak to není možné. Bohužel, jediné, na co se politici a byrokraté v této oblasti opravdu mohou spolehnout, je zajímavý psychologický a mediální jev. Lidé stojící v koloně budou nadávat, ale jak se rozjedou, na vše hned zapomenou. V tomto se podobají zvířatům. Stejně tak česká média nikdy nepátrají, zda oprava musí trvat tak dlouho. Jako za komunistů před rokem 1989 v Aktualitách (to byl hlavní „investigativní“ pořad té doby) se reportér zeptá řidiče: „Co tomu říkáte?“ Dozví se: „Je to hrozné“. A šlus. Proč alespoň před volbami nestojí v úsecích, kde vznikají kolony, zpomalení, komplikace, nějací demonstranti s transparenty s nápisy….Stojíte tady jako hlupáci ignorancí…XZY. Proč tohle není na billboardech?
Nedávno jsem slyšel, že někteří motoristé se chystají při projíždění těchto úseků (nebo při míjení úřadů odpovědných za opravy) začít troubit s tím, že řev klaksonů bude jako „mexická vlna“ obíhat stále dokola městem. Pochybuji, že by si byrokraté odpovědní za opravy něčeho všimli?
Žádná paměť, žádné demonstrace, žádné výzvy k odstoupení...prostě politici a byrokraté z ničeho nemusí mít obavy.
Vilém Barák
Vzýváním míru se přivolává válka
Andrej Babiš a Alena Schillerová jasně říkají, že jsou proti posilování obranyschopnosti Česka a přípravám na vojenské ohrožení, nesouhlasí s dodržení spojeneckých závazků ve výdajích na obranu nebo s vojenskou pomocí spojencům.
Vilém Barák
Proč ANO nehlasovalo pro usnesení o bezpečnostních hrozbách
Poslanecká sněmovna 20. března 2024 schválila usnesení k bezpečnostním hrozbám pro Českou republiku. Hnutí ANO pro toto usnesení nehlasovalo.
Vilém Barák
Výzvy, aby Ukrajina jednala o míru jsou pobídkami ke kapitulaci
Během více než dvou let trvání války mezi Ruskem a Ukrajinou se objevují názory, že je nutné zastavit boje a uzavřít příměří, které by umožnilo zahájit jednání o míru. Na první pohled jde o dobrý plán, tak co tomu brání?
Vilém Barák
Nejsou „zemědělci“ jako zemědělci
Pěší demonstrace na Václavském náměstí sebou nese riziko, že se pár stovek účastníků vystaví posměchu. Když se stejný počet „demonstrantů“ posadí do traktorů, města včetně Prahy kolabují, účinek je o několik řádů vyšší.
Vilém Barák
Já jsem zemědělec, kdo je víc?
Zažíváme protesty zemědělců, někdy se proti systémoví demonstranti v Česku, Polsku, Bruselu, kteří místo pěšky jedou na traktorech, za zemědělce pouze maskují. Lehkost, s jakou ovládli Prahu ukazuje, jak by se dal provést puč.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy
Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...
Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu
Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...
Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury
Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...
Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha
Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...
Prodej obchodního prostoru
Karla Nového, Benešov
2 900 000 Kč
- Počet článků 290
- Celková karma 24,68
- Průměrná čtenost 2234x