Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dálnice Brno-Vídeň, výsměch

Na hlavním tahu do Vídně, na mostě přes hráz vodní nádrže Nové Mlýny byly instalovány semafory (dnes se měří 20 km/hod). Někdy se říká, že Češi jsou pouze Rakušáci, kteří se nenaučili německy. Ne, jsme horší než Afričané.

Vracel jsem se z rakouských hor a pospíchal na Moravu. Dálnice A5 od Vídně končí jenom 9 kilometrů před hranicemi. Naši jižní „bratranci“, s kterými jsme 400 let zažívali dobré i zlé ve společné říši a s nimiž prý máme stejnou mentalitu, stavěli 25 kilometrový úsek Schrick-Poysbrunn dva a půl roku. K jeho zprovoznění došlo v prosinci 2017. Na podzim 2019 budou až na hranicích. Je mi z toho všeho stydno, Nejenom za hambince, metr vysokou buřinu, chátrající objekty bývalého přechodu a rozbité silnice, ale za tohle všechno je mi stydno.

Na české straně se možná v roce 2020 začne se stavbou navazujícího obchvatu Mikulova Termín dokončení úseku dlouhého 23 kilometrů do Pohořelic zní „….někdy po roce 2025“.  Jak se říká v Rusku, může to být : „Ták i ták“. Nemá smysl opětovně popisovat všechny peripetie výstavby na české straně, více si je možné přečíst v článku „Test Deníku: cesta z Brna do Vídně? Po nové dálnici o dvacet minut kratší“.

A co aktuálně dělají Češi pro bezproblémové silniční spojení mezi Brnem a Vídní? Daleko víc nebo spíše hůře než nic. Dálnice nejenže nebyla dostavěna, dokonce se ani nekoplo do země. Místo toho byly na hlavním tahu do Vídně, na mostě přes hráz vodní nádrže Nové Mlýny instalovány semafory a zaveden jednosměrný kyvadlový provoz. Důvod? Ministerstvo dopravy jej nechalo zchátrat. A to se za velký úspěch vydává fakt, že se provoz nezastavil úplně. Dnes se sice jezdí oběma směry, ale 20 km/hod. a bylo zde instalováno úsekové měření.

Ano, čtete dobře, na mostě nebyl omezen provoz z důvodu zahájení plánovaných oprav nebo kvůli jeho rozšiřování na čtyři pruhy, ale pro lajdáckou údržbu. Neznámo za jak dlouho, zda půjde o týdny, měsíce, roky, začne veřejná soutěž k opravě mostu. Ta bude trvat několik let, účastníci výběrového řízení určitě budou „prudit“ a odvolávat se k Úřadu pro hospodářskou soutěž. Mezitím vítěz soutěže na opravu zkrachuje a začne se od začátku.

Být to v Japonsku, kde se dopravce omlouvá za vyjetí vlaku o 25 sekund dříve a vodárny svolávají tiskovou konferenci pro skandál, kdy zaměstnanec opakovaně přetáhl o několik minut přestávku na oběd, museli by všichni viníci spáchat několikanásobné (pokud by to bylo možné) harakiri. Ale čest by jim to nevrátilo.

Aniž by Miloš Zeman mohl úplně dokončil své plány, Česko se už stalo Ruskem, ruskou gubernií se vším všudy. Jsme plnohodnotným státem třetího světa, kde panuje nekonečná arogance vrchnosti, která se za nic a nikomu neodpovídá a pro níž jsou občané „mužici“, obtížný hmyz, ovce, hodící se leda tak k placení daní. Jejich volný čas, tedy soukromý život, je pro stát naprosto nulová veličina, něco na co se vůbec nemusí ohlížet. Prostě platí, my tady za vaše peníze něco jakoby „děláme“ a vy držte hubu a krok. Což platí nejen pro výstavbu a opravy komunikací, ale i pro zprůjezdnění silnic po dopravních nehodách. 

Čeho se dočkáme dál? Kyvadlového provozu řízeného semafory na D1? Nebo u Humpolce budou do středového pásu osazeny značky „STOP“?  Člověk si tak nějak zvykl, že „opravy“ silnic se provádí instalací cedulí omezujících rychlost a upozorňujících na hrboly, výtluky a díry. Umístěním semaforů na hlavní silniční tah mezi Vídní a Brnem se však bezohlednost státu posunula na další úroveň tuposti.     

Člověk se těžko brání myšlence, zda Pražáci neblokují dostavbu dálnice do Vídně schválně. Třeba chtějí znemožnit obyvatelům Jižní Moravy orientaci v podnikání, kultuře, cestování a školství na Rakousko. Podle názoru bývalého ministra dopravy Antonín Prachaře (ve funkci za ANO od 29.1.2014 do 13.11.2014) nebylo dokonce dálniční spojení Brno-Vídeň potřebné. Jenom stojí za připomenutí další jeho perlička v podobě slibu, že tato dálnice bude hotová do roku 2018. Co by si jenom Pražáci počali, kdybychom za prací jezdili do Vídně a létali výhradně ze Schwechatu?

Výmluvou, proč od roku 1997 stojí výstavba D52, má být zrušení Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje ze strany Nejvyššího správního soudu v červnu 2012. Nové Zásady byly přijaty v říjnu 2016. Jistě, bývalému hejtmanovy Jihomoravského kraje, Michalu „Michailkovi“ Haškovi vděčíme za mnoho špatných věcí. Avšak ANO dostalo možnost „makat“ na ministerstvech dopravy, životního prostředí a místního rozvoje již v lednu 2014. Od této doby bylo součástí vlády a spolu s koaličními partnery disponovalo parlamentní většinou. Úkolem výše zmíněných ministerstev bylo zajistit odstranění překážek v oblasti ekologických předpisů, stavebního řádu a zákona o veřejných zakázkách v zájmu hladkého průběhu výstavby. ANO slibovalo rozetnout tento gordický uzel. A to nejen u stěžejních dopravních staveb, ale i domů a bytů. Výsledek? Nezdá se, že by resorty byly ze strany ANO řízené lépe než od standardních demokratických stran.

Naprostá paralýza bytové výstavby, která v Praze, ale i v dalších velkých městech šroubuje ceny do nebetyčných výšek. Jestliže „vyřízení papírů“ trvá pětkrát déle než vlastní stavba pomocí současné technologie, jde o příznak kolapsu civilizace.  V případě silnic a dálnic nedošlo za pět let „makání“ ANO k jakémukoliv zlepšení legislativy. A to ještě ochranu před ekologisty musel vložil do novely stavebního zákona poslanec Jaroslav Foldyna (ČSSD), vítač Putinových psíků.

Problém určitě nelze ze strany ANO házet na koaliční partnery a snažit se tak z odpovědnosti vyvléknout. Jestliže nějaký návrh na zlepšení nebyl průchodný přes vládu, pro údajnou zlovolnost KDU-ČSL a ČSSD, mohl být předložen členem sněmovny jako poslanecký návrh. Kromě toho nepochybuji, že PR oddělení ANO by jakékoliv obstrukce ze strany koaličních partnerů za pomocí médií spřízněných s ANO řádně rozmázlo. O žádných návrzích k zlepšení v oblasti výstavby však informace nejsou a jak známo, neexistence se nedokazuje.   

Někteří říkají, že kdyby státní úřady dělaly věci pořádně, ekologisté by neměli tolik možností škodit. Jiní (včetně mě) tvrdí, že ve stavebnictví jsou „papírovací“ rituály již tak složité, že správně udělat prostě nejdou. Takže opět jsme u viny hnutí ANO, že jím ovládaný ministerský aparát nedokázal za 5 let dodat do vlády a parlamentu návrhy změn, které by vše zjednodušily na lidsky snesitelnou úroveň.

Někdy se za brzdu výstavby vydávají spory s majiteli pozemků. Nejen případ farmářky Havránkové ukazuje, že se spíše jedná o neschopnost státu (a tím pádem organizací spadajících pod resort v gesci ANO) slušně, jasně a operativně vyjednávat. Nedávno jsem narazil na popis jedné kauzy, kdy Ředitelství silnic a dálnic opakovaně, s odstupem 3-4 měsíců zasílalo stále stejné nabídky, i když už ta první byla hned zpočátku obratem písemně odmítnuta, není schopno poslat řádně dopis, aniž by chyběly přílohy, prostě 3 roky o ničem. A potom ministr dopravy udělá tiskovou konferenci o tom, jak majitelé pozemků blokují výstavbu komunikací.

Mějme také na paměti, že když projíždíme kolem „opravovaného“ úseku, kde je pusto a prázdno, tak viníkem určitě nejsou stavební firmy, ale výhradně investor, tedy stát. Ministerstvo dopravy přiznalo, že nedokáže (je neschopné) uzavřít smlouvy, které by stavbaře donutily pracovat na dvě směny. O třetí směně ani neuvažuje a vymlouvá se, že práci v noci nepovolí stavební úřady. To není pravda. Při opravě dálnic určitě nevzniká větší hluk, snad s výjimkou drcení starého povrchu, než při jejím běžném provozu. Kromě toho jsou autostrády již ze své podstaty vzdáleny od obytných zón a opatřeny protihlukovými stěnami. Jiná věc je, že v dnešní době nedostatku kapacit, tedy skryté inflace způsobené nesmyslnými zásahy ČNB, zřejmě nejde nasmlouvat termíny opřené o 2-3 směny. Trh bude muset pročistit nová krize. 

Mimochodem, existují příklady, že ani v noci se nemusí stavby zastavit. Rozebírání mostů na D 1 se děje v noci a pokládka nových dálničních povrchů probíhá také 24 hodin denně. Nebo zcela aktuální případ, kdy u Velkého Meziříčí se muselo provizorně opravit 2000 m2 povrchu D1, aby vůbec vydržel do skutečné opravy. I zde se kupodivu pracovalo v noci, i když to prý nejde. Všechno jde, jenom chtít.

Když se vrátím k Rakousku a jeho dálniční sítě. Jako součást Třetí říše stálo ve 2. světové válce na straně poražených. Utrpělo rozsáhlé škody, 300.000 mužů padlo a muselo se vyrovnat s přijetím vyhnanců, a to jenom z Československa jich přišlo 160.000. Velkou část země, včetně Vídně, až do roku 1955 okupoval a raboval Sovětský svaz. Ten se snažil Rakousko včlenit do vlastní sféry vlivu a za podpory loutkové KPÖ (Komunistické strany Rakouska) provokovat sociální střety. Takže „klid na práci“ nastal až po odchodu sovětských okupačních vojsk.

Jde přitom o zemi bez nerostného bohatství, z velké části hornatou, kde se ale daří obdivuhodným způsobem udržovat osídlení i tam, kde bychom to v Česku považovali za nemožné. A to také není zadarmo, vyžaduje to výdaje státního rozpočtu. Přes to všechno Rakousko dokázalo vybudovat (nejenom) úžasnou dálniční síť, kdy jediný tunel, třeba na dálnici S 6, by byl pro české politiky předmětem nekonečného vychloubání.  

Měřítkem kulturnosti státu je, jak se chová k volnému času občanů. Někdy se říká, že Češi jsou pouze Rakušáci, kteří se nenaučili německy. Ne, jsme horší než Afričané. Podle hodnocení Světové banky stavební povolení získáte rychleji v Kongu nebo Rwandě než v Česku. Možná by věci pomohlo neodmítat migranty z těchto států a zaměstnat je ve vedoucích funkcích zmíněných ministerstvech.

(základní tex vyšel v Lidových novinách 28.7.2018)

 

Autor: Vilém Barák | pondělí 30.7.2018 14:08 | karma článku: 46,68 | přečteno: 10948x
  • Další články autora

Vilém Barák

Pro republikány Trump musí být prezidentem, i kdyby USA i svět měli zhynout

Názory Donalda Trumpa konvenující s míněním běžných Američanů, blokování pomoci Ukrajině kvůli intrikám jeho věrných, nutnost potupného škemrání Evropy za schválení pomoci, to vše vede k závěru, že na USA se již nedá spolehnout.

29.4.2024 v 10:46 | Karma: 12,69 | Přečteno: 281x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Vzýváním míru se přivolává válka

Andrej Babiš a Alena Schillerová jasně říkají, že jsou proti posilování obranyschopnosti Česka a přípravám na vojenské ohrožení, nesouhlasí s dodržení spojeneckých závazků ve výdajích na obranu nebo s vojenskou pomocí spojencům.

17.4.2024 v 16:56 | Karma: 38,87 | Přečteno: 2709x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Proč ANO nehlasovalo pro usnesení o bezpečnostních hrozbách

Poslanecká sněmovna 20. března 2024 schválila usnesení k bezpečnostním hrozbám pro Českou republiku. Hnutí ANO pro toto usnesení nehlasovalo.

10.4.2024 v 13:28 | Karma: 20,13 | Přečteno: 665x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Výzvy, aby Ukrajina jednala o míru jsou pobídkami ke kapitulaci

Během více než dvou let trvání války mezi Ruskem a Ukrajinou se objevují názory, že je nutné zastavit boje a uzavřít příměří, které by umožnilo zahájit jednání o míru. Na první pohled jde o dobrý plán, tak co tomu brání?

4.4.2024 v 17:00 | Karma: 27,19 | Přečteno: 839x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Nejsou „zemědělci“ jako zemědělci

Pěší demonstrace na Václavském náměstí sebou nese riziko, že se pár stovek účastníků vystaví posměchu. Když se stejný počet „demonstrantů“ posadí do traktorů, města včetně Prahy kolabují, účinek je o několik řádů vyšší.

25.3.2024 v 16:46 | Karma: 16,34 | Přečteno: 516x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

3. května 2024

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 291
  • Celková karma 22,87
  • Průměrná čtenost 2227x
Každý má právo hledat své štěstí, pokud to není na újmu jiným lidem. Vycházím ze zásady, že stát je tu pro občana a nikoliv naopak. Každý z nás má právo hodnotit, zda pravomoci vykonávané státem by nešly vykonávat lépe nebo jinak, například zda je nevrátit občanům. Neustále je třeba hledat, jak věci dělat levněji, rychleji, přesněji, prostě efektivněji.

Seznam rubrik